بنیاد آزادی و اندیشهی زنان افغانستان در بیانیهای در پیوند به بازداشت زنان و دختران در هرات توسط مأموران رژیم حاکم میگوید که این گروه حجاب را بهانهای برای حذف و سرکوب زنان قرار دادهاند.
در بیانیهی این نهاد که امروز (سهشنبه، ۱۹ جوزا) منتشر شده، آمده است که این اقدام گروه طالبان در ادامهی محدودیتهای پیشین و ایجاد فضای ارعاب و تهدید علیه زنان و دختران، به منظور خاموشسازی آنان است.
بنیاد آزادی و اندیشهی زنان افغانستان تأکید کرده است که زنان بدون ارتکاب جرم، صرفاً به دلیل سلیقهی ایدیولوژیکی طالبان از تمامی حقوق شهروندیشان محروم شده و کرامت انسانی آنان به بازی گرفته شده است.
این نهاد زنان، خواستار پایاندادن به بازداشتهای خودسرانه، آزار و اذیتها و برخوردهای تحقیرآمیز شده و افزوده است که زنان بازداشتشده باید بدون قید و شرط از بند این گروه آزاد شوند.
بنیاد همچنان خطاب به جامعهی جهانی، نهادهای حقوق بشری و مدافعان حقوق زنان گفته است که باید گروه حاکم را در برابر سیاستهای غیرانسانیشان پاسخگو کنند.
در بخشی از این بیانیه آمده است که این نهادها باید جنایات طالبان علیه زنان را به گونهی واقعی گزارش، مستندسازی و پیگیری کنند؛ زیرا سکوت در برابر جنایت، به معنای همدستی با آنان است.
این نگرانیها در حالی مطرح میشود که طی دو روز گذشته، مأموران رژیم طالبان در هرات دهها زن را بازداشت کردهاند.
بر اساس گزارش رسانههای محلی از هرات، در حال حاضر فضای ترس و وحشت در آن شهر حاکم شده است.
پینوشت: عکس از انترنت









