ملاله یوسف‌زی: ناقضان حقوق بشر به اروپا دعوت شده‌اند

ملاله یوسف‌زی، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل و فعال آموزش، در واکنش به دعوت‌شدن نمایندگان طالبان به اروپا گفته است که از این موضوع عمیقاً ناراحت و شوکه شده است.

خانم یوسف‌زی دیروز (دوشنبه، اول سرطان) با نشر ویدیویی گفته است که طالبانی که در اوایل این ماه زنان را در هرات سرکوب و بازداشت کردند، اکنون با نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا گفت‌وگو می‌کنند.

در اظهارات این فعال آموزش آمده است: «همان طالبان، زنانی را که جرأت صحبت‌کردن و به چالش‌کشیدن این گروه را دارند، با ضرب‌وشتم، بازداشت و حتا اعدام مواجه می‌کنند و از طریق نظام آپارتاید جنسیتی خود، زنان و دختران را از زندگی عمومی حذف کرده‌اند.»

به گفته‌ی خانم یوسف‌زی، اروپا نباید به رژیمی که متهم به ایجاد یکی از بدترین بحران‌های حقوق بشری جهان است، مشروعیت ببخشد.

او هم‌چنان تأکید کرده است که هرگونه تعامل اتحادیه‌ی اروپا با نمایندگان رژیم طالبان «باید با حقوق زنان و دختران آغاز شود و با حقوق زنان و دختران پایان یابد.»

ملاله یوسف‌زی این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که پیش از این، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق بشر ملل متحد، و فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیدبان حقوق بشر، نیز نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده بودند.

این مقام‌ها و فعالان حقوق بشر از اتحادیه‌ی اروپا خواسته‌اند که در تعامل با طالبان، مسأله‌‌ی حقوق زنان و پاسخگویی در قبال نقض حقوق بشر را در اولویت قرار دهد.

پی‌نوشت: عکس از انترنت

به اشتراک بگذارید: