شبکه قدرت و سیاست زنان افغانستان در بیانیهای در واکنش به دعوت نمایندگان طالبان به اروپا، ابراز نگرانی کرده و از اتحادیه اروپا خواسته است که با طالبان «محتاطانه» عمل کند.
این شبکه میگوید نشست نمایندگان طالبان با اتحادیه اروپا در حالی برگزار شده است که طالبان مردم افغانستان، بهویژه زنان را تحت شدیدترین انواع محدودیتها قرار دادهاند.
در بیانیه آمده است: «طالبان طی سالهای اخیر با وضع سیاستهای تبعیضآمیز و ساختاری، حضور زنان را از عرصههای آموزش، اشتغال، سیاست و زندگی عمومی بهطور گسترده محدود ساختهاند.»
زنان معترض در این واکنش، خطاب به اتحادیه اروپا تأکید میکنند که هرگونه تعامل و عادیسازی روابط با رژیم طالبان، منجر به تضعیف تلاشهای حقطلبانه شهروندان افغانستان میشود.
در بیانیه این شبکه همچنین آمده است: «آینده افغانستان نمیتواند بدون مشارکت واقعی و برابر زنان و بدون احترام به اصول حقوق بشر و دموکراسی شکل بگیرد.»
این واکنش در پی دعوت نمایندگان طالبان به بروکسل، مرکز قدرت و سیاست اتحادیه اروپا مطرح شده است.
پیش از این نیز شماری از مقامهای ملل متحد، فعالان حقوق بشر و شهروندان افغانستان این نشست میان اروپا و طالبان را نکوهش کرده بودند.
راکل گارسیا هرمیدا، عضو پارلمان اروپا، این نشست را «دیوانگی» توصیف کرده بود. به گفتهی خانم هرمیدا، مخالفان این نشست نتوانستهاند از این «دیوانگی» جلوگیری کنند.
پینوشت: عکس از انترنت









