بنت: زورگویان طالبان باید بازخواست شوند

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق بشر ملل متحد، در واکنش به برخورد خشونت‌آمیز و شلیک مستقیم از سوی رژیم طالبان به معترضان در منطقه‌ی جبرئیل هرات، ابراز نگرانی کرده است.

آقای بنت امروز (سه‌شنبه، ۱۹ جوزا) در یادداشتی در ایکس نوشته است که زورگویان طالبان باید در قبال این رفتار دهشت‌افگنانه با معترضان مورد بازخواست قرار گیرند.

او نوشته است: «اکنون زمان کاهش تنش‌ها، احترام به آزادی بیان شهروندان، به‌ویژه زنان و دختران، و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر است. افرادی که مسئول این خشونت‌ها هستند باید پاسخگو شناخته شوند.»

صبح امروز، سه‌شنبه، ده‌ها تن از باشندگان منطقه‌ی جبرئیل هرات در پی بازداشت شماری از زنان توسط مأموران طالبان دست به اعتراض زدند؛ اما با شلیک گلوله، لت‌وکوب و تهدید از سوی طالبان مواجه شدند.

گزارش‌ها حاکی است که در نتیجه‌ی شلیک مستقیم رژیم طالبان بر معترضان، دست‌کم یک کودک کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

تصاویر و ویدیوهایی که از جریان این اعتراض و شلیک طالبان به دست «صدای زنان افغانستان» رسیده است، نشان می‌دهد که جنگجویان مسلح طالبان، افزون بر تفنگ، کیبل و چوب نیز در دست دارند.

این ویدیوها نشان می‌دهد که طالبان چگونه یک تجمع مردمی و اعتراضی را که به گونه‌ای مسالمت‌آمیز برگزار شده بود، با تهدید و خشونت سرکوب می‌کنند.

به اشتراک بگذارید: