بنت خطاب به اتحادیه‌ی اروپا: هم‌نشینی با طالبان به معنای توهین به شهروندان افغانستان است

در ادامه‌ی نگرانی‌ها درباره‌ی دعوت از نمایندگان رژیم طالبان به بروکسل، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، از برگزاری نشست مشترک اتحادیه‌ی اروپا با طالبان انتقاد کرده است.

گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق بشر ملل متحد امروز (دوشنبه، اول سرطان) در یادداشتی در شبکه‌س ایکس، خطاب به اتحادیه‌ی اروپا گفته است که برگزاری چنین نشستی به معنای توهین به مردم افغانستان، به‌ویژه زنان افغان، است.

آقای بنت هم‌چنین از مقررات جدید اتحادیه‌ی اروپا مبنی بر تشدید روند اخراج پناه‌جویان افغانستانی ابراز تأسف و نگرانی کرده و هشدار داده است که نباید افغانستانی‌ها به کشوری ناامن و تحت سلطه‌ی طالبان بازگردانده شوند.

او تأکید کرده است: «رعایت حقوق بشر و قوانین مربوط به پناهندگان، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.»

آقای بنت در حالی از نشست مشترک اتحادیه‌ی اروپا و طالبان در بروکسل ابراز نگرانی کرده و آن را توهین‌آمیز برای مردم افغانستان خوانده است که پیش از این نیز گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی دعوت احتمالی نمایندگان طالبان به این نشست، با واکنش‌های گسترده روبه‌رو شده بود.

فعالان حقوق بشر و حقوق زنان نیز همواره در اعتراض‌های خود خطاب به اتحادیه‌ی اروپا تأکید کرده‌اند که نباید طالبان، به‌عنوان ناقضان حقوق بشر، سفیدنمایی شوند.

گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی دعوت احتمالی نمایندگان طالبان به بروکسل در حالی افزایش یافته است که شماری از مقام‌های ارشد این رژیم هم‌چنان در فهرست سیاه ملل متحد قرار دارند.

پی‌نوشت: عکس از انترنت

به اشتراک بگذارید: