طالبان آمر یک مکتب نسوان در ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر ولایت دایکندی را بازداشت کردند

منابع محلی به «صدای زنان افغانستان» می‌گویند که طیبه حافظی، آمر مکتب نسوان مرکز ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر، به دلیل استفاده از موبایل هوشمند توسط نیروهای طالبان بازداشت شده است.

به گفته‌ی منابع، روز دوشنبه (اول سرطان) نیروهای طالبان به هدف جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند از آموزگاران به مکتب نسوان مرکز بندر مراجعه کرده بودند که پس از بحث و مشاجره با خانم حافظی، او را بازداشت کردند.

منابع محلی هم‌چنین گفته‌اند که آمر مکتب از تحویل‌دادن موبایل خودداری کرده است که این کار باعث خشم نیروهای طالبان و در نهایت بازداشت او شده است.

به گفته‌ی شاهدان عینی، طالبان شماری از دانش‌آموزان، کارمندان مکتب و آموزگاران را نیز به شدت لت‌وکوب کرده‌اند. منابع می‌افزایند که خانم حافظی تا شام همان روز در بازداشت طالبان بوده است.

طیبه حافظی
طیبه حافظی

شاهدان عینی هم‌چنین می‌گویند: «نیروهای طالبان شاگردان صنوف ابتدایی (صنف اول الی سوم) را با تهدید سلاح، چاقو و برچه مجبور می‌کردند محل پنهان‌کردن موبایل‌های استادان را نشان دهند.»

منابع می‌افزایند که تهدیدها به حدی شدید بوده که بسیاری از شاگردان دچار ترس و وحشت شده و شب تا صبح کابوس دیده و از خواب می‌پریدند.

این در حالی است که یک عضو طالبان به نام مولوی صدیقی، رئیس معارف ولایت دایکندی، به تمامی کارمندان، آموزگاران و شاگردان دستور داده است که از موبایل‌های هوشمند استفاده نکنند.

او به کارمندان معارف هشدار داده است که در صورت سرپیچی، توسط نیروهای این گروه بازداشت و زندانی خواهند شد.

صدای زنان افغانستان به یک نوار صوتی منسوب به او دست یافته که در آن، روز دوشنبه (اول سرطان) به‌عنوان آخرین مهلت جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند اعلام شده است.

هم‌زمان، مولوی حنظله، رئیس دانشگاه دایکندی نیز به رئیس‌های دانشکده‌ها و آمران دیپارتمنت‌ها دستور داده است که موبایل‌ها جمع‌آوری شود. او هشدار داده است در صورت تحویل‌ندادن، موبایل‌ها در برابر همگان شکسته خواهد شد.

طالبان هم‌چنین کارمندان را به محکمه‌ی نظامی تهدید کرده و گفته‌اند هر موبایلی که نزد کارمندان یافت شود، صاحب آن به دادگاه نظامی معرفی خواهد شد.

با ممنوعیت استفاده از موبایل‌های هوشمند در مکاتب برای آموزگاران و دانش‌آموزان، این دستور در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کابل و شماری از ادارات تحت کنترل طالبان نیز اجرا شده است.

پیشتر منابع از میان دانشجویان دانشگاه کابل نیز تأیید کرده بودند که استفاده از موبایل‌های هوشمند مورد پی‌گرد و بازداشت قرار می‌گیرد.

پیش از این، ملا هبت‌الله، رهبر طالبان، دستور منع استفاده از موبایل‌های هوشمند را در چندین ولایت صادر کرده بود که این دستور در ولایت‌هایی مانند پنجشیر، بلخ و دایکندی نیز اجرا شده است.

به اشتراک بگذارید: