به تازگی بیش از ۲۰ نهاد حقوق بشری، جنبشهای اعتراضی و نهادهای جامعهی مدنی مرتبط با افغانستان، در نامهای سرگشاده به یوهان وادهفول، وزیر امور خارجهی آلمان، خواستار پایان تعامل این کشور با رژیم زنستیز طالبان شدند.
این نهادها در نامهی سرگشادهیشان تأکید کردند که آلمان باید به تعهدات خود در دفاع از حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان پایبند بماند و با یک گروه نامشروع و فاقد مشروعیت قانونی وارد مذاکره و تعامل نشود.
بر اساس گزارشهای منتشرشده، این نامه در جریان سفر وزیر امور خارجهی آلمان به شهر کیل، توسط هلن راک و لینی هینتسه از نهاد «افغانستان را فراموش نکنید» به نمایندگی از بیش از ۲۰ نهاد به وی سپرده شده است.
در این نامه همچنان به وزیر امور خارجهی آلمان گفته شده است که کشورش با پذیرش نمایندگان رژیم طالبان، به این گروه مشروعیت میبخشد. به گفتهی امضاکنندگان نامه، آلمان باید هرگونه همکاری با این گروه را به صورت فوری قطع کند.
نهادهای امضاکننده تصریح کردهاند که آلمان باید از به رسمیت شناختن رژیم خودخواندهی طالبان خودداری کرده و به پذیرش دیپلماتهای طالبان «نه» بگوید.
آنان از آلمان خواستهاند که بهجای مشروعیتبخشی به یک گروه طالبان، «نظام آپارتاید جنسیتی» در افغانستانِ تحت ادارهی رژیم حاکم را به رسمیت بشناسد.
پیش از این، بکتاش سیاووش، وکیل پارلمان در حکومت پیشین، با برگزاری خیمه تحصن در بروکسل، خطاب به اتحادیهی اروپا گفته بود که این اتحادیه باید در جهت درست تاریخ بایستد.
به باور آقای سیاووش، «جهت درست تاریخ» پشتیبانی از مردم افغانستان، بهویژه زنان و دختران، و به رسمیتشناختن آپارتاید جنسیتی است.









